Kontrpuan

KONTRPUAN


Kontrpuan’ı kısaca Notaya karşı nota yani ters notalama kontrpuan en büyük özelliklerinden biri armoniye bağlı olmayıp, birçok melodiyi üstüste getirme sanatıdır. İlk çıkışı orta çağ (Barok) müzisyenlerinin eşlik ve zıtlık merakından dolayı ortaya çıkmış. Bir Parçada ne kadar çok katman var ise o parçadaki zıtlık ta bir okadar azdır. Kontrpuanlar genel olarak zıtlık üzerine kurulduklarından dolayı bu tür bestelerde çok başarılı bir işleme aramak anlamsız olur. Kontrpuan sanatını en iyi kullanan bestekâr BACH’dır, özellikle Füg’leri , kontrpuan’ı anlamak açısından mutlaka dinlenmelidir.

Beş kontrpuan türü vardır:

I. İki sesli basit kontrpuan, bir notaya karşı bir nota yazılır. Birinci ve sonuncu dışında 1unison yapılmaz.

II. Bir notaya karsı iki nota

III. Bir notaya karsı dört nota

IV. Senkop

V. Süsleme (ilk dört maddenin karışımı)

Kontrpuan, ezgiye karşı ezgi olarak özetlenebilir. Tona başlı kalarak iki ezgininde birbirine bağımlı ancak bir yönden de bağımsız hareket etmesiyle oluşur. Biraz karışık gibi görünse de örnekler incelendiğinde kolay kavranabilir. Bach’ın kontrpuan tekniğiyle bestelediği eserleri incelemeniz, bu konuyu kavramamız açısından önemli olacaktır.

Füg, taklit etmek anlamındadır. Eserin ana teması, farklı tonlarda tekrarlanır. Tabi bu kontrpuan tekniğiyle yapılır. Temanın tonu mutlaka ana tonun 1. 4. ve 5. dereceleriyle ilişkili olmalıdır aksi halde eserin taklit edilmesinde hatalar olabilir.

Füg tekniğini mutlaka örnekleri inceleyerek öğrenmek gerekir. Bach’ın fügleri, bu konu için alternatifsiz seçenektir.

1Unision :

Müzikte, enstrümanların aynı notaları beraber çalmalarına verilen ad.



|

0 yorum:

Yorum Gönder

Telif Hakkı

Creative Commons License
Elektronik Musiki by is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Based on a work at elektronikmusiki.blogspot.com.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://elektronikmusiki.blogspot.com/.