Devil Chord

Devil Chord (Şeytan aralığı) Tristan ve Isolde

Gotik çağda insanlar tek sesli müzikle dua ederlerken, kilisenin yüksek tavanından yansıyan ses, doğuş kanlarına ayrılmış ve tam beşli aralık duyulmuş. İnsanlar bunun tanrı'nın sesi olduğunu düşünmüşler ve bundan sonra ibadet ederken Grêgorien ezgilerine beşli aralığı ekleyip organumu oluşturmuşlar. Bu nedenle, triton tam beşli değil, eksik beşli olduğu için "şeytan aralığı" olarak nam salmış.

Şu anda öğretilen klasik armonide paralel tam beşlilerin ve oktavların kullanımının yasaklanması da bu hikâyeye dayanıyormuş. Reform döneminde her alanda yenilikler yapılırken, paralel organum kullanımı da eski bağnaz kilise inançlarını çağrıştırdığı için yasaklanmış. Şeytan aralığının kullanımı ise serbest bırakılmış.

Bir rivayete göre de bu tür aralığa şeytan aralığı denmesinin sebebi, Rönesans döneminde müzikle uğraşan insanların bu aralığın çıkardığı sesi korkutucu ve bir o kadar itici bulamalarıdır.

Aslında bu aralığa triton, eksik beşli, ya da artmış dörtlü da deniyormuş.

Triton; çözülmeyi bekleyen bir aralıktır. Örneğin "fa - si" aralığı.

Çünkü "fa" ve "si", "sol 7" akkorunun temelini oluşturan "yedinci" ve "üçüncü" seslerdir.

"fa", "mi"ye, "si" de "do"ya gitmek ister. "do" ve "mi" de "do majör" akkorunun önemli iki notasıdır. Zaten "sol 7" akkoru da "do maj 7" akkorunun dominantıdır.

"fa - si" aralığının gerginliği işte bu "çözülmeyi bekleme" hissinden doğmaktadır. Adı bu yüzden "şeytan Aralığı”dır.

Şeytan aralığını ilk kullanan besteci Wagner dır.Bu anlamda kiliseye karşı gelerek bir çığır açmıştır.



|

0 yorum:

Yorum Gönder

Telif Hakkı

Creative Commons License
Elektronik Musiki by is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Based on a work at elektronikmusiki.blogspot.com.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://elektronikmusiki.blogspot.com/.